Een professionele marketingachtergrond raak je nooit kwijt. Als je dus aan mij vraagt waarmee je moet beginnen als je een postzegelwinkel wilt beginnen, is het antwoord: bedenk eerst wie je als klant wilt hebben. Nu zou ik over het antwoord op deze vraag moeiteloos een uur kunnen vullen. Dat is hier niet de bedoeling, dus ik sla het meeste over en noem heel kort enkele dingen waar je over zou moeten nadenken.

De meeste mensen beginnen spelenderwijs met het aanbieden van de overschotten en dubbelen uit hun eigen verzameling en voorraad. Daar is niets op tegen, zo kun je leuk ervaring opdoen voor weinig geld. Als je echter een volgende stap wilt zetten, zul je moeten beslissen of je bijvoorbeeld wilt verkopen aan Nederlanders of internationaal. Aan mensen die op zoek zijn naar losse zegels om hun albumpagina te vullen of mensen die een partij zoeken om hun tijd te vullen. Aan verzamelaars die beginnend zijn of gevorderd, met weinig of veel te besteden geld, nadruk op postzegels of poststukken en posthistorie, kortom: ga je specialiteiten aanbieden of het massaspul, wil je diep en gespecialiseerd gaan of niet, wil je lage marges, snel verkopen en een snel wisselende voorraad, of wil je heel veel op voorraad hebben zodat mensen (bijna) altijd iets bij je kunnen vinden.
Je kunt het ook in andere termen definiëren, dan klinkt het al professioneler: ga je je richten op een filatelist, een verzamelaar, belegger of handelaar? Iemand die de markt kent en weet wat iets waard is of iemand die iets koopt omdat hij het leuk vindt en voor wie de waarde bijzaak is?

Het antwoord op al die vragen zal bepalen of je je gaat specialiseren op land of thema; op losse zegels, series, poststukken of partijen; hoe en waar je gaat inkopen; hoe je winkel er uit moet zien; waar en hoe je promotie gaat maken; welk prijspeil je gaat hanteren; of je ondersteunend personeel nodig zult hebben, etc. etc.

Je merkt al snel: naar een veiling gaan, iets inkopen en vervolgens op marktplaats zetten kan iedereen. Maar daarmee zorg je nog niet voor een winkel die continuïteit heeft. Als je dat wel wilt, bedenk dan heel goed wie je klant is of zou moeten zijn. En zoek vervolgens op Internet naar winkels waarvan je denkt dat die dezelfde doelgroep hebben. Kijk hoe hun winkel is opgebouwd en functioneert, koop er iets, merk op hoe ze communiceren (of niet), hoe snel je je bestelling ontvangt en wat je zelf anders zou doen. Dat komt neer op een eenvoudige concurrentieanalyse.

Duizelt het je? Wil je hier toch maar liever niet aan beginnen? Komt mooi uit. Komt heel mooi uit. Dan kijk je toch even gezellig in onze winkel rond? Daar weet je wat je krijgt. En jij bent toevallig net die klant waar we het allemaal voor doen.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.