Wie kent het geweldige boekje KAAS, van Willem Elsschot? Een aanrader, hoewel het speelt in Vlaanderen in de jaren '30 van de vorige eeuw, dus de omstandigheden zijn wel drastisch gewijzigd. Maar de manier waarop mensen denken en handelen is nog heel goed invoelbaar. De hoofdpersoon wordt zo enthousiast bij het toevallig opmerken van een goedlopende kaaswinkel, dat hij meteen besluit om ook in de kaas te gaan en een kaaswinkel te openen. Vervolgens doet hij alles wat voorbereidend nodig is: een pand betrekken, inrichten, natuurlijk voldoende kazen bestellen, en allerhande artikelen zoals een logo, briefpapier, visitekaartjes en noem maar op. Als dat allemaal gereed is gaat hij in zijn winkel zitten wachten op de stroom klanten. Die komt natuurlijk niet, want iedereen heeft al een winkel waar hij/zij de dagelijks benodigde hoeveelheid kaas koopt. Om het kort te maken, ik geloof dat er één toevallige voorbijganger was die een stukje kaas heeft gekocht. Verder heeft hij zijn gezin zwaar aan de kaas gezet en is uiteindelijk failliet gegaan.

Leuk om te lezen, maar in de praktijk blijkt helaas dat veel mensen op een vergelijkbare manier denken: Als je een winkel bouwt, mooie spullen inkoopt, komt de rest vanzelf. Nee dus. Oh zeker, op Internet heb je meer kans om door toevallige passanten gevonden te worden dan in een stenen winkel, maar er van kunnen leven betekent wat anders dan zo nu en dan wat verkopen. Je begrijpt, deze aflevering gaat over de VERKOOP. Want je kunt nog zoveel mooie aanbiedingen hebben, als niemand je weet te vinden, zul je weinig omzet draaien.

Er van uitgaand dat je produkten en prijzen voldoende interessant zijn, hoef je "alleen nog" maar te zorgen dat geïnteresseerden je weten te vinden. En vertrouwen. Hoe doe je dat? Promotie, reclame, investeren. Dat is een manier. Natuurlijk kun je adverteren, zowel in de pers als op Internet. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor die we hier niet verder zullen uitwerken. Zelf heb ik het anders gedaan, door de omstandigheden gedwongen. Want als je geen budget hebt om te investeren in promotie, maar dat eerst moet verdienen, moet je het dus anders aanpakken. Nu had ik het geluk om al 12 jaar een veiling te hebben georganiseerd (niet online, maar live in een zaal, met kijkdagen, een man met een hamer en zo) dus ik bezat al een adressenbestand van kopende klanten. Voor wie dat niet heeft is een uitstekende start om eerst eens een paar jaartjes te gaan verkopen via de grote online veilinghuizen zoals eBay, Catawiki of zelfs marktplaats. Het is natuurlijk wel zaak om de (email)adressen van je klanten te weten te komen en deze goed op te slaan. Op het moment dat je de stap naar een eigen winkel maakt, heb je zo al een leuke start aan klanten. Mensen die bij je gekocht hebben en je dus ook hun vertrouwen zouden willen geven.

Ook over dit onderwerp valt uiteraard veel meer te vertellen, maar het is hier niet voor niets een minicursus. We houden het beperkt. Wat we echter niet willen beperken, is het opdoen van ervaring in de praktijk. In bijvoorbeeld een goedlopende winkel op Internet. Waar ze prachtige postzegelpartijen aanbieden voor heel interessante prijzen. En waar je tevergeefs zult zoeken naar een stuk kaas.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.