Je weet nu hoe je moet inkopen en verkopen, als je tenminste de vorige delen van deze minicursus hebt gelezen. Nou ja,  je hebt er iets aan kunnen ruiken. In de praktijk leer je natuurlijk het meest. Wat komt er nog meer kijken bij het beginnen van een eigen winkel?

De vorige keer hebben we het ook al gehad over hoe je aan klanten komt. Werving, communicatie, etc. Maar wat veel mensen vergeten is dat je bestaande klanten vele malen belangrijker zijn dan nieuwe klanten. De bestaande klanten zijn de basis waar de winkel zijn bestaansrecht aan ontleent. Veel bedrijven doen grote moeite om nieuwe klanten te trekken, maar er wordt wel gezegd dat 90% van je promotie inspanningen gericht zou moeten zijn op je bestaande klanten. Bij Stamp Land ligt dat percentage zelfs nog hoger. We besteden nauwelijks energie aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Natuurlijk hebben we het "geluk" om een voldoende grote en actieve klantenbasis te hebben. Maar daar doen we wel degelijk wat voor. Als het goed is ontvang je regelmatig emails. Soms met speciale acties, soms met een andere aanleiding, soms ook zomaar. We organiseren de jaarlijkse uitverkoop die gepaard gaat met een waar spervuur aan dagelijkse emails, verder regelmatig andere activiteiten zoals het vieren van onze Stamp Land verjaardag, de Dag van de Fundgrube en meer. En we schrijven elke twee weken een nieuwe column. Die lees je nu. Alles is bedoeld om je het gevoel te geven dat je meer bent dan zomaar een klant, dat je echt betrokken bent bij ons. Geef ik me nu teveel bloot? Geeft niet, dat hoort erbij. We gunnen je een kijkje in onze keuken. Stamp Land is niet een doorsnee postzegelaanbieder. En daarmee proberen we een band met onze klanten te onderhouden. En nu ik toch bezig ben, laat me je een geheimpje verklappen. We hebben een aantal verschillende emailbestanden. Daarmee maken we verschil tussen zeer goede en actuele klanten, klanten die al wat langer geleden hun laatste aankoop gedaan hebben, en klanten die heel vroeger wel eens iets gekocht hebben en daarna niet meer. Meestal communiceren we onze aanbiedingen wel naar iedereen, maar onze beste klanten ontvangen die bijvoorbeeld dan wel eerder dan anderen. En heel soms maken we ook een speciale aanbieding die niet geldt voor oude klanten. Zo proberen we je trouw ook te belonen, maar dan zonder dat zo te zeggen.

En dat werkt. Want zonder aandacht te geven aan het werven van nieuwe klanten, weten we elk jaar weer verder te groeien. Wat ik maar wil aangeven: als je een winkel na de start wilt laten doorgroeien, besteed dan vooral aandacht aan je klanten en veel minder aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Iedereen weet van vroeger nog wel (en misschien gebeurt het nog steeds) hoe frusterend het is als een nieuwe abonnee van een tijdschrift de mooiste geschenken kan krijgen, terwijl iemand die al 20 jaar trouw voor dat blad betaalt, daar geen beloning voor ontvangt. Het is niet zo gek dat het aantal abonnees van nagenoeg alle tijdschriften drastisch is afgenomen en dat er veel meer losse nummers worden gekocht. Dat heeft wel meerdere oorzaken, maar m.i. is het negeren van je stabiele klanten daar wel degelijk een belangrijke factor in geweest.

Nou ja, voor deze keer is het wel weer genoeg. Je komt hier tenslotte niet om over tijdschriften te lezen, maar om ons winkelaanbod te bekijken natuurlijk. O ja, da's waar ook. We hebben dagelijks nieuwe albums, dus als je sinds gisteren niet gekeken hebt: meteen even doen.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.