Ik ben van plan om op deze plek een minicursus te gaan schrijven over hoe je een succesvolle postzegelwinkel kunt runnen. Nu denk je misschien: wat dom, zo brengt hij anderen op een idee. Om dat te voorkomen eerst even deze introcolumn.

Want het is niet allemaal even gemakkelijk. Soms zit het leven tegen. De afgelopen periode hebben we daar wat van meegemaakt en in de afgelopen jaren hebben we daar een heleboel van meegemaakt. Hopenlijk hebben jullie daar als klant niet veel van gemerkt, hoewel dat soms onvermijdelijk is. Bedenk echter bij alle ergernis: de frustratie van de winkeleigenaar is altijd vele malen groter.

Wat kan er zoal misgaan? Ik ga even uit van een winkel op Internet, want daar hebben we het natuurlijk over. Nou, de server kan er uitliggen, zoals dat heet. Dat betekent dat je als winkel niet zichtbaar en niet vindbaar bent. Mensen die je site bezoeken krijgen een melding dat deze niet te vinden is. Vaak is dit snel te verhelpen, soms is er echter een digitale bit die spontaan de weg kwijt is geraakt en moet die eerst opgespoord en weer in het gareel gebracht worden. Zoiets gebeurt bij voorkeur op zaterdag, als onze netwerkbeheerder niet bereikbaar is.

Verder werken we met een fotosite waar alle foto's opgeslagen staan die bij de artikelen horen. Dit is een aparte site, om de snelheid in het gebruik van onze winkel niet te verlagen. Die fotosite kan natuurlijk een storing hebben waardoor ineens foto's niet meer zichtbaar zijn, of er geen nieuwe foto's toegevoegd kunnen worden. Dus ook geen nieuwe producten in de winkel. Soms duurt dat een paar dagen (slik). Er kan een storing bij de bank zijn, bijvoorbeeld bij het zichtbaar zijn van de online betalingen of iDeal. Dan kun je als klant niet betalen en/of kunnen wij niet zien wie er betaald heeft.

Ik vermoed dat iedereen wel eens heeft meegemaakt dat je computer of laptop ineens niet meer naar behoren werkt of helemaal gecrasht is. Wij zijn op die iedereen geen uitzondering. Dan begin je ook niet veel, ook al heb je zoals wij 3 laptops aan staan. En werkt het net weer, wil je wat printen en blijkt de cartridge leeg en natuurlijk is een nieuwe net niet op tijd ingekocht. Daar gaat je ochtend. Werkt de printer weer, wil je een verzendetiket voor bijvoorbeeld DPD aanmaken, ligt deze site er uit en kan een pakket dus niet verzonden worden.

En dan hebben we het nog niet gehad over de problemen waar ieder mens zo nu en dan tegenaan loopt en die je planning behoorlijk in de war kunnen schoppen. Zieke kinderen en schoonmoeders, paniek bij de buren, de auto gaat spontaan staken, je moet ineens op vakantie, etc. En dan wil je voor je klanten toch elke dag die nieuwe albums in de winkel opnemen. Ik wil maar zeggen, denk nog maar eens heel diep na voor je je in de online postzegelhandel gaat begeven. Voor wie geen enkel plan heeft, maar het wel leuk lijkt om eens te horen wat er zoal bij komt kijken, beginnen we dus binnenkort op deze plek met onze minicursus. En voor alle verstandige mensen geldt: begin er maar niet aan, kijk gewoon vrolijk fluitend in onze winkel rond, geniet als alles werkt en kies een leuk partijtje uit om op je gemak in je verzameling te gaan verwerken.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.