Het gebeurt een heel enkele keer. Je gaat naar onze winkel en deze blijkt uit de lucht te zijn. Onbereikbaar. Gemiddeld gebeurt dat één tot vijf keer per jaar. Helaas niet vooraf aangekondigd natuurlijk. Meestal merk ik het zelf als één van de eersten en is een simpele herstart van de server voldoende om alles weer te laten werken. Dan heeft het maximaal enkele minuten tot een half uurtje geduurd en is de kans groot dat je niets hebt gemerkt. Soms is er wat anders aan de hand. Dan moeten specialisten dit oplossen en dat duurt al snel een paar uur. Dit gebeurde ook 15 mei, ergens tussen 8 en 9 uur in de ochtend. Dan bezoeken veel mensen de winkel. Onze excuses voor jullie vergeefse pogingen. Meestal ontvang ik dan ook een bericht van klanten. Dat wordt uiteraard op prijs gesteld, want mocht ik het zelf nog niet gemerkt hebben, dan kan ik in elk geval snel actie ondernemen. Ik kan me voorstellen dat je hierbij wat vragen hebt.
Is zo'n situatie niet te voorkomen of sneller op te lossen? 100% Voorkomen zal niet gaan. Techniek heeft altijd de mogelijkheid dat er onverwachts iets mis gaat. Het is wel voor 95% te voorkomen c.q. sneller op te lossen, maar daar hangt een onevenredig hoog prijskaartje aan. Voor een paar duizend euro per jaar kan ik een super servicecontract afsluiten. Maar aangezien een storing van een paar uur meestal niet meer dan eenmaal per jaar voorkomt, heb ik hier maar niet voor gekozen. Mocht iemand daar anders over denken, dan sta ik open voor subsidies....
Is er een mogelijkheid om een bericht te plaatsen als de winkel niet bereikbaar is? Dat zou de mooiste oplossing zijn. Maar omdat de site niet werkt, werkt deze ook niet met een ander bericht. Je mag altijd bellen of een email sturen als je zeker wilt zijn dat er iets met de winkel aan de hand is, en niet met je computer. Het enige alternatief dat we hebben, is om een mededeling op de facebookpagina van Stamp Land te plaatsen. Dat doen we dan ook als het echt lang duurt (langer dan een uurtje of 2). Dus mocht je op Facebook actief zijn, dan kun je daar altijd even zoeken op Stamp Land.
Gelukkig werkt alles nu naar behoren, dus ik zou zeggen: geniet er van.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.