Een serieus onderwerp dit keer. Gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring, maar ik denk dat veel mensen hier onderdelen van zullen herkennen. De klantgerichtheid van bedrijven. Of het ontbreken daarvan. Je hoeft de consumentenprogramma's in de media maar te volgen, of de schrikwekkende voorbeelden vliegen je om de oren.

Neem nu dit geval. Je weet dat ik een winkel op Internet heb. Tuurlijk weet je dat, want je staat er momenteel midden in. Die winkel is niet vanzelf gegroeid. Daar heb je slimme mensen voor, een soort digitale bouwvakkers. Die bouwen dit soort dingen. Dat ging in mijn geval ook zo. Een briljante IT student die aan het einde van zijn studie met wat vakgenoten een bedrijfje had opgericht en in opdracht websites bouwde. Ik zal jullie nu niet vermoeien met hoe dat gegaan is, maar het resultaat mocht er wat mij betreft zijn. Maar hoe gaan die dingen? De briljante student studeerde af, kreeg een geweldige baan, hield zijn bedrijf er nog een tijdje bij, maar uiteindelijk werd het allemaal net wat te veel. Ik kreeg bericht dat hij er mee ging stoppen. Nu heeft elke winkel onderhoud nodig, ook een digitale, dus na het oorspronkelijke bouwwerk was er zo nu en dan nog best wat gesleuteld, er waren pogingen tot inbraak, een overstroming zorgde voor onbereikbaarheid, kortom: je moet een slimme onderhoudsman bij de hand hebben.

Wat nu? Een nieuw bedrijfje zoeken, zou je zeggen. Dat dacht ik dus ook. Van een vriend kreeg ik een paar suggesties. Die heb ik gemaild. Daar kwam geen reactie op. Op Internet gezocht naar webbeheerbedrijfjes. Mails verstuurd dat ik misschien wel klant wilde worden, of ze contact wilden opnemen. Wat denk je? Geen enkele reactie! Niemand die zelfs maar de moeite nam om even iets terug te sturen. Er was zelfs een bedrijf dat de mogelijkheid bood je telefoonnummer achter te laten, dan zouden ze gegarandeerd binnen 3 uur terug bellen. Dat deed ik, er kwam een mededeling dat het bericht succesvol was verzonden, maar ze moeten nog steeds bellen. Dat was 8 weken geleden. Hoe klantgericht is de IT-branche, vraag je je dan af.

Natuurlijk had ik kunnen bellen. Dan loop je de kans dat je iemand aan de lijn krijgt. Maar ik heb expres alleen gemaild. Je werkt via Internet of niet. En zo leer je je pappenheimers kennen.

Uiteindelijk was er een bedrijfje dat wel terugbelde. Daar ben ik dus ook meteen klant geworden, afspraak gemaakt, een paar vragen neergelegd en afgewacht. Inmiddels zijn we een paar weken verder. Er is nog weinig gebeurd. Lees: niets. Ik begreep iets van personele problemen en samenwerking met een ander bedrijfje. Tsja, het blijft de IT-branche, natuurlijk. Daar hebben ze, laten we het vriendelijk zeggen, op dit punt nog ruimte voor verbetering. Dus we wachten even af. Misschien lezen ze dit wel. Dat zou in elk geval een teken van betrokkenheid zijn. En verder kan ik ze alleen maar aanraden om klant te worden bij Stamp Land. Dan maak je kennis met klantgerichtheid van een heel ander niveau (zei hij, zonder last te hebben van ook maar de lichtste vorm van bescheidenheid). Ach, jullie weten dat al lang, jullie zijn ervaringsdeskundigen.

Loop je weer tegen organisaties aan die niet thuis geven als je ze nodig hebt, kom dan Stamp Land binnen en geniet van die gratis klantgerichtheid. Banjer lekker door de winkel en mik zo nu en dan wat produkten in je winkelwagentje. Het leven kan zo heerlijk simpel zijn.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.