Je maakt wat mee als je dagelijks pakketten verstuurt. Bij DPD gaat het aanleveren eigenlijk redelijk probleemloos. Maar onze Tante Pos (PostNL) weet er toch regelmatig weer geweldig een potje van te maken.

Neem nu die agentschappen waar je je pakketten inlevert. Vol deskundig personeel, ahum. Het dichtstbijzijnde punt bij ons was tot voor kort de Bruna. De aardige (meestal) dames kennen je natuurlijk zo als je dagelijk langskomt, soms zelfs twee of driemaal. Steeds hetzelfde personeel, dat scheelt. En na een aantal weken mocht ik zelf de pakketten scannen zodat ik al helemaal niet meer hoefde te wachten. Prima. Maar ja, alles verandert en de Bruna heeft deze activiteit overgedaan aan de Jumbo. Prima supermarkt hoor, maar van post hebben ze nog minder verstand dan een willekeurige behanger uit Syrië. Regelmatig staat er natuurlijk weer iemand anders bij het post-servicepunt. Van die charmante jonge meisjes die geen idee hebben waar überhaupt een postzegel voor gebruikt wordt. Laatst had iemand het over "een postzegel waar een 1 op staat, die z'n waarde behoudt". de betreffende medewerkster van dienst keek alsof ze een complete oceaan in de hens zag staan. Werkelijk geen idee wat de betekenis van die zin was. Nonverbaal om hulp schreeuwend keek ze de rij wachtende klanten langs, maar natuurlijk deden we allen alsof we de aanbiedingen aan het bestuderen waren.

Ook zo'n geweldig servicepunt van de Jumbo. Als je een klant helpt, doe dat dan met het grootste geduld. Een leuk voorbeeld, vorige week echt gebeurd: Er komt een meneer met in zijn hand een A4 doorzichtig mapje met papieren. Hij komt bij de balie en zegt dat hij deze brief graag aangetekend wil versturen. Vriendelijk glimlachend vertelt de medewerkster dat hij het waarschijnlijk eerst even in een envelop moet doen. Zeker, antwoordde de man, die zit er bij. Inderdaad zat er in het mapje ook een zo klein mogelijk envelopje. De man begon het pak papier diverse malen te vouwen tot het met veel geprop in het envelopje kon. Het adres bleek er zelfs al op te staan. De intussen tot 5 personen gegroeide rij wachtte met groeiend ongeduld tot de medewerkster op het idee zou komen om ondertussen de volgende klant vast te helpen. Maar nee, zij bleef lieftallig glimlachend de meneer moreel ondersteunen. Toen de envelop klaar was draaide ze professioneel een barcode uit waarvoor geen plek meer over bleek op de voorzijde van de envelop. Vooruit, dan maar omgevouwen tot op de achterkant, moet ook kunnen. Jawel, en toen was de volgende klant aan de beurt. Een mevrouw die een pakketje kwam ophalen dat was afgegeven omdat ze niet thuis was toen de bezorger kwam. Een kleine handeling zou je denken, ware het niet dat de binnengekomen pakketjes in en op een veel te kleine kast werden bewaard in een volstrekt willekeurige volgorde zodat bij iedereen die deze vraag stelt, alle pakketjes en (aangetekende) enveloppen bekeken moeten worden om de juiste te traceren. En jullie kennen natuurlijk allemaal Murphy. Juist, het is altijd één van de laatste, aan welke kant je ook begint. Een geluk was nog dat de medewerkster inmiddels wel op het lumineuze idee was gekomen om een collega te bellen die er wonderbaarlijk snel bij kwam. 

En toen was ik aan de beurt. Je kunt je misschien voorstellen hoe vreemd iemand dan opkijkt als er een klant staat met pakketjes waarop wat kleurige etiketten zitten, waarvan hij beweert dat het postzegels zijn. Om een lang verhaal kort te maken, ik verspil op zo'n moment geen tijd en zeg de medewerkster meteen maar wat ze moet doen, hoe het werkt en op welke knoppen ze moet drukken. Met deze aanpak maak je inderdaad geen vrienden, maar het schiet wel op. Achter me stond namelijk een immense rij te zuchten. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat één van de voordelen van Jumbo was dat de vierde in de rij de boodschappen gratis krijgt. Laten ze dat maar eens instellen bij de servicebalie! 

Kijk, en zo geniet je weer extra van het winkelen bij Stamp Land. Je staat altijd vooraan, de postzegels zijn deskundig omschreven en er is geen wachttijd bij de kassa. Alleen de charmante verkoopster, die moet je er zelf bijdenken.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.