Ik zal jullie eens een aardig inkijkje in de "professionele" postzegelwereld geven Allemaal goed opletten, ik ga iets zeggen over mijn collega's. Een soort postzegelroddel dus. Dat is wel de ultieme manier om de aandacht te vatten. Wat is er aan de hand? Ik heb een advies gekregen. Normaal gesproken hoort elke beetje eigenwijze ondernemer een advies van een ander aan als: goedbedoeld, maar bij ons werkt dat anders. Ik moet toegeven, dat is ook mijn primaire reactie. Maar als je hetzelfde van verschillende mensen meerdere malen hoort langskomen, begin je langzaam toch te twijfelen.

Weet je hoe vrijwel elke postzegelhandelaar werkt? Hij (jammer, maar het is vrijwel nooit een zij), hij dus, koopt een grote partij op. Dat kan van particulieren zijn, van collega's of op een grote veiling. Vervolgens bekijkt de nieuwe eigenaar dit nauwgezet, haalt er de postzegels uit die naar zijn mening los meer opbrengen en houdt dan een aantal albums, boeken en mappen over waar het restant in blijft zitten. Dit wordt dan aangeboden en doorgaans ook verkocht als interessante verzameling.

Mijn vaste klanten weten dat ik één van de zeer weinigen ben die niet zo werkt. In feite ken ik helemaal niemand anders die ook op mijn manier werkt, maar helemaal uit te sluiten is dat natuurlijk niet.
Bij Stamp Land telt maar één ding: elke binnenkomende partij moet zo snel mogelijk verkocht worden. Het zo verdiende geld wordt onmiddellijk weer geïnvesteerd. Alles wat dit vertraagt, doen we niet. En je raadt het al: een album goed bekijken, de betere zegels daar uit halen en deze vervolgens gaan scannen, beschrijven en opnemen, kost zeeën van tijd. Doen we dus niet. Ook al adviseert iedereen ons anders. Bij ons komen partijen binnen die er de volgende dag precies zo weer uit gaan. En dat houdt een risico in. Deze week nog, kocht iemand een insteekboek van 50 euro, waarin ik een postfrisse en nota bene ook nog gekeurde serie van 360 euro doodleuk over het hoofd had gezien. Een serie die je in albums van mijn collega's niet eens zult tegenkomen.

En nu het eerder genoemde advies. Verschillende mensen hebben mij bezworen dat het slim zou zijn als ik deze manier van werken duidelijker onder de aandacht van mijn klanten zou brengen.

Nou, vooruit. Bij deze dan. Gaan jullie de albums in de winkel maar eens goed bekijken. En vooral niet verder vertellen natuurlijk.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.