We gaan nog even verder met onze "roddelrubriek". Over collega's, concurrenthandelaren, kortom: inside informatie vanuit de postzegelinkoopkant. Want langzamerhand begint me wat op te vallen.

Ik vertel natuurlijk niets nieuws als ik zeg dat postzegels en alles wat daarmee samenhangt, vroeger vooral verkocht werden via winkels, beurzen, verenigingen en zo. En tegenwoordig vooral via Internet. In een enkele stad kun je nog een fysieke winkel vinden, de beurzen zijn geminimaliseerd en de verenigingen bestaan over 20 jaar helemaal niet meer, let op mijn woorden. Maar via Internet, of welke opvolgende systemen daar ook maar voor uitgevonden gaan worden, zal de postzegelhandel en communicatie alleen maar toenemen.

Wat heeft dat met collega postzegelhandelaren te maken? Nou, meer dan je denkt. Er staat een nieuw soort handelaar op en ik ben daar blij mee. Laat ik een voorbeeld geven van iets totaal anders dat je zult herkennen. Het winkelaanbod in een doorsnee winkelstad is de afgelopen jaren hard veranderd. Er zijn winkels die vroeger groot waren en nu niet meer bestaan (weet je nog, V&D en zo). Er zijn winkels die nog steeds bestaan, en daarnaast ook online flink bezig zijn. Misschien dat ze daarom nog wel bestaan. En er zijn totaal nieuwe winkels bijgekomen. Wie had 10 jaar geleden gehoord van bol.com, Coolblue, Zalando en noem maar op?

Nou, precies hetzelfde gebeurt in de postzegelbranche. Er zijn nog wat fysieke winkels over die binnenkort ook zullen verdwijnen, dan zijn er fysieke winkels die daarnaast (veel) verkopen via Internet en daarom prima zullen kunnen blijven bestaan als ze het goed doen. En er zijn nieuwe winkels bijgekomen die alleen op Internet handelen. Soms net als wij, met een eigen winkel, maar vaak ook (vooral of alleen) via eBay, marktplaats, Catawiki en dergelijke online veilingen.

De nieuwe handelaren die er zo bij zijn gekomen, zijn heel anders dan hun traditionele voorgangers. En dat begint me op te vallen.

Vroeger, en voor sommigen geldt dat ook nu nog, kwamen handelaren elkaar steeds tegen. Op veilingen natuurlijk, maar ook op beurzen, tentoonstellingen, de maandelijkse interne branchedagen (NVPH), etcetera. Maar de nieuwe internethandelaren zitten lekker thuis en zien nauwelijks collega's. Veel zijn geen lid van een brancheorganisatie, en als ze dat wel zijn, zijn ze geen trouwe bezoeker. Alleen bij de inkoop, op de grote veilingen, zien we elkaar. En omdat dat dan bijzonder is, maken we er een klein feestje van. Jaren geleden zag ik vooral de "traditionele" handelaren. Die waren op dat moment elkaars concurrent, zaten scherp op elkaar te letten, boden soms bewust tegen elkaar op of maakten onderling een deal voorafgaand aan de veiling.

De nieuwe handelaren zijn echt volstrekt anders. Een veiling is veel ontspannener aan het worden. We hebben tijdens de kijkdagen grote pret met elkaar, er wordt veel bijgekletst, naast natuurlijk ook keihard gewerkt. Want we vergeten niet waarvoor we zijn gekomen. Maar er is onderling een verrassend grote gunfactor. Als iemand anders meer biedt dan ik, nou prima dan. Neem gerust mee, en ik zal je nog helpen inpakken ook. Die sfeer. Er wordt samen gegeten, we vertellen elkaar soms welke kavels een ander beslist moet bekijken (iets wat voorheen volstrekt niet gebeurde, sterker nog, sommige dingen werden bewust verstopt) en vragen achteraf of de koop de moeite waard was. 

Jazeker, de "oude" handelaren zijn er ook nog bij. Maar ik bespeur een steeds duidelijker tweedeling. Naar mijn mening werken de oude collega's op een negatiever manier en de mensen die er de laatste jaren bij zijn gekomen, zijn een stuk socialer aan het worden. Je snapt dat ik daar blij mee ben. En doorgaans met steeds meer plezier naar een veiling ga. Waarbij ik natuurlijk wel mijn best doe om de mooiste dingen mee naar Stamp Land te slepen. Want als ik blij ben, worden jullie het vanzelf ook. Kijk maar eens naar het actuele aanbod. Je weet nu wat daar aan vooraf is gegaan.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.