Deze week werd ik er weer eens bij bepaald hoe afgrijselijk klantonvriendelijk de plaatselijke Jumbo supermarkt is. Dat was me natuurlijk al veel langer bekend. Niet voor niets doen velen uit onze wijk (en ik ook) de wekelijkse boodschappen bij de wat verder weg gelegen AH. Het is werkelijk een genot om daar binnen te lopen na gewend te zijn aan de Jumbo onbenullen. Maar goed. Blijkbaar zijn nog niet genoeg klanten weggelopen, want ze gaan verbouwen en uitbreiden. En zijn daarom 12 dagen gesloten. Ik wilde op hun facebookpagina nog de opmerking plaatsen dat dat wat mij betreft voorgoed zou mogen zijn, maar daar heb ik na een nachtje slapen toch maar van afgezien. Er wordt al teveel vuil gespuwd.

Je zult je afvragen: wat heeft dat met deze postzegelomgeving te maken? Meer dan je denkt. De Jumbo is namelijk de enige vestiging in onze wijk die ook als postkantoor fungeert. En waar ik dus noodgedwongen gemiddeld 2 tot 3 keer per dag de pakketten breng die naar jullie toe gaan. Vrijdag zou dat voor het laatst kunnen voor ze gingen sluiten, maar toen ik 's middags tegen 4 uur aankwam was de "service"balie al ontmanteld. Ik kan helaas geen pakketten meer aannemen. Maar jullie hadden gecommuniceerd dat dat tot en met vandaag zou kunnen. Kijk maar, hier staat het. Klopt, maar helaas kan het vanaf 13 uur niet meer. En nu? Ik kan u niet helpen. Jawel, je zou de pakketten mee kunnen nemen naar jullie andere vestiging (de eigenaar beheert 2 Jumbo's, beide zijn een pakketpunt van PostNL). Ja, dat zou kunnen, maar dat gaan we niet voor u doen. En dat was het. Kortom, wat het Jumbo personeel tegen haar klanten zegt is: wij hebben een fout gemaakt, maar dat is nu uw probleem en daar gaan we u verder niet mee helpen, ook al zouden we dat wel kunnen.

Je zou denken dat het verbouwingsstress is, maar als je de ervaring van een paar jaar met dit personeel kent, weet je dat het structureler is. Het merkwaardige is wel, dat de andere vestiging van dezelfde eigenaar compleet anders is. Daar wordt je altijd vriendelijk geholpen, de mensen die de postafhandeling doen zijn goed geïnformeerd, kortom: hoe kan dat zo'n wereld van verschil zijn. Ik zou er graag altijd naartoe gaan, maar dat kost me dan wel elke keer 20 minuten, terwijl hun slechte filiaal op 3 fietsminuten ligt. En ja, als je er meer dan 20 keer per week naartoe moet, telt dat mee.

In elk geval: de komende anderhalve week wordt ik vriendelijk geholpen. Elk nadeel heeft z'n voordeel. Als jullie tenminste zorgen dat ik wat te verzenden heb. Hup, de winkel in dus.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.