Je maakt soms wat mee als winkeleigenaar. Eén van de merkwaardigste gebeurtenissen noem ik een spookbetaling. Een mij onbekend persoon maakt een bedrag over zonder dat ik een bestelling of ander bericht heb ontvangen. Een variant hierop wordt gevormd door mensen die tweemaal voor dezelfde bestelling betalen. Onlangs was het weer zover. Er stond ineens een (klein) bedrag op mijn rekening dat ik met geen mogelijkheid aan een bestelling kon koppelen. Gelukkig had de betaler wel zijn naam en complete adres als mededeling toegevoegd. Dus kon ik via Internet zijn telefoonnummer zoeken. De man had geen geheim nummer en ik belde. Zijn vrouw nam op. Klaarblijkelijk was zij niet in de stemming om een inhoudelijk gesprek aan te gaan, want nadat ik uitgelegd had wat er aan de hand was, meende zij dat haar man alles wel duidelijk zou zijn, en hij het wel in orde zou maken. ???? Ik gaf de suggestie dat hij mij terug zou bellen. Dat was goed, en ze wilde al ophangen. Maar moet u mijn telefoonnummer dan niet even noteren? Nou vooruit dan, zeg het maar. Ik begon met: 06202, en de vrouw herhaalde keurig: 06102, ja. Nee, zei ik, het is 06202. Ja, dat heb ik: 06102. Nee, nee, het is 06202, antwoordde ik, met een hoorbare nadruk op de eerste 2. Ja, meldde ze, dat heb ik hoor: 06102. Is dat het nummer? Hij belt u wel terug. Ik probeerde het nog eens: Nee, mevrouw, het is niet 1, maar 2: 06202. Prima. Ik heb het staan: 06202. Goedemorgen. Enigszins verbluft luisterde ik naar de pieptoon.

Jaren geleden stortte ik een onbekende of dubbele betaling weer terug. Dat leek me wel correct. Maar nooit heb ik ook maar één bedankje of excuus voor de fout gehoord. Totdat ik weer eens een dubbele betaling had teruggestort en de man in kwestie me kwaad opbelde. Waarom ik het teruggestort had. Hij had iets gekocht en toch keurig betaald? Ik legde uit wat er aan de hand was, maar de goede man bleef verbolgen. Sindsdien beschouw ik dit soort betalingen maar als gift. Dus mocht het jou eens gebeuren, dan weet je het vast. En als je je vergissing bemerkt is een kort telefoontje of mailtje voldoende om het natuurlijk wel terug te krijgen. Helaas gaat het altijd over slechts een paar euro. Nog nooit heb ik een ton van een onbekende Arabier mogen ontvangen, maar ik blijf hopen.

En de man van de spookbetaling van deze week? Hij bleek slimmer dan zijn vrouw, want belde een uurtje later terug, legde uit dat er wat mis was gegaan bij het bestellen en gaf door wat hij graag wilde hebben. Dat is helemaal goedgekomen dus.

Als je nu nog wat betalen durft, ga gerust je gang. Maar vergeet niet ook je bestelling even door te geven.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.