Dit is geen boekbesprekingsrubriek. Maar soms vraagt iets om een uitzondering. Ik wil jullie niet onkundig laten van een boek dat ik net gelezen heb en dat ik iedereen kan aanraden die wel eens in de supermarkt komt. Het is De supermarkt survival gids. Geschreven door Teun van de Keuken (what's in a name). Dat is een journalist die o.a. programmamaker is van de Keuringsdienst van Waarde. Hij heeft een enorme kennis opgedaan over de voedselindustrie en heeft bij heel veel bedrijven een kijkje in de keuken mogen nemen. Dat levert een schat aan wetenswaardigheden op die hij ook nog eens heel boeiend en onderhoudend kan presenteren.
Dat we in een supermarkt continu worden verleid om allerlei niet geplande produkten te kopen, dat weten we wel. En dat, als je wilt weten wat een produkt is en wat er in zit, je niet naar de voorkant van de verpakking moet kijken, wist ik ook wel. Alle belangrijke informatie staat op de achterkant. De voorkant is alleen maar bedoeld om je een goed gevoel te geven. Maar na lezing van dit boek kijk je nooit meer op dezelfde manier naar een citroen. Of naar olijven. Wij mensen kopen liever een mooie glimmende citroen dan een beetje stoppelige onaantrekkelijke. Citroenverkopers weten dat, en zorgen dus dat hun citroenen mooi glad en glanzend zijn. Dat doen ze door de vruchten door een badje van geplette luizen te halen. Daar gaan ze heel mooi van glimmen. Het mag, want het is niet gevaarlijk, niet onveilig, en puur natuur. Maar je moet er van houden. Mocht je dus geschaafde citroenschil ergens door doen, dan is het misschien geen gek idee om biologische citroenen te kopen die er niet glimmend uit zien. Dit soort wetenswaardigheden doe je op als je dit boek doorneemt. Nog een voorbeeld? Er is een trend alles op een zo natuurlijk mogelijke manier te maken en eten. Maar wat is natuurlijk? Suiker is heel natuurlijk. Marihuana ook. Bijna alles heeft een natuurlijke oorsprong. Zo kun je als fabrikant heel gemakkelijk een natuurlijke uitstraling maken. Ken je Zonnatura? Een gezond en natuurlijk merk toch? Het gebruikt volgens eigen zeggen de beste ingrediënten uit de natuur. Bijvoorbeeld in hun kruidenthee met wel 20 kruiden. Kijk je goed wat daar in zit, dan blijkt dat slechts 1,5% kruiden te zijn en in totaal (onder verschillende namen) 92,2% suiker.
En als je leest hoe vlees gemaakt wordt, met toevoegingen van liefst zoveel mogelijk goedkoop water, bindmiddel om het er niet meteen uit te laten spuiten als je er een vork in steekt, slachtafvaldeeltjes die met bloedstofjes met elkaar verlijmd worden, de roze slijmdrab waarvan knakworstjes en snacks gemaakt worden, en nog veel meer sappige details.... dan heb je ter plekke lust om de nieuwjaarsborrel met hapjes dit jaar maar over te slaan.

Kortom: lezen dat boek. Mocht je je hebben voorgenomen in januari wat minder te gaan eten, dan komt dat goed uit. En voor wie dat voornemen niet heeft kan het vast ook geen kwaad in 2019 een beetje bewuster door de winkel te lopen. Daarover gesproken, we wensen je al vast een heel gezond nieuw jaar toe met mooie partijen postzegels waaraan ik geen enkel van de in dit boek beschreven nadelen heb kunnen ontdekken. Ik kan je dus ook voor 2019 met een gerust hart toewensen:

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.