Onlangs waren we een paar dagen in Spanje. Valencia om precies te zijn. Prachtige stad hoor. Mocht je er ooit naar toe gaan, dan kan ik je aanraden om fietsen te huren. Je beleeft zo'n stad dan veel meer dan als je steeds de metro in duikt. Maar dit terzijde.

Wat mij opviel, was dat alle kledingwinkels uitverkoop hadden. En niet van een klein stukje, maar vaak werd de complete winkelvoorraad aangeboden met 20-60 procent korting op de voorheen gehanteerde prijs. Een walhalla voor mijn vrouw, zou je zo denken. Maar dat viel tegen (haar), of zo je zeggen wilt: mee (mij). Misschien lag het aan de dessins, de modelletjes of waar ook aan, maar in elk geval niet aan de prijs. Spanje is toch al goedkoper dan Nederland, en met deze kortingen heb je financieel niet te klagen. Ik denk dat er in dit soort gevallen ook wat anders meespeelt. Als een winkel alles zo drastisch in prijs verlaagt en er is geen logische reden voor te geven, dan gaan we er instinctief van uit dat er wel wat mis zal zijn. Waarschijnlijk terecht, al hoeft dat natuurlijk niet met de produkten te maken te hebben. Dat zou best eens met de bedrijfsvoering kunnen zijn. In elk geval: zo ruimhartig strooien met korting roept ook achterdocht op, zelfs bij Nederlanders.

Stamp Land wil een gezond bedrijf zijn, en aangezien de eigenaar ook eten moet en zijn hypotheek betalen, is het nodig om winst te maken op de postzegels. Iedereen zal dit kunnen begrijpen. En omdat we dat liefst nog vele jaren volhouden, zijn we dus niet zo'n voorstander van grandioze uitverkopen. Onze doelstelling is om met lage marges aantrekkelijk geprijsde partijen te kunnen aanbieden, en gezien de reacties die ik regelmatig hoor, slagen we daar heel behoorlijk in. Onze normale prijs is dus al laag. Dat neemt niet weg dat we wel een uitverkooprubriek hebben. Daar is dan wel weer een logische reden voor. Daarin vind je met name artikelen die al wat langer te koop staan. En op een bepaald moment willen we daar gewoon van af. Dan is een prijsaanpassing een geschikt middel. Alleen dan, wat ons betreft. En altijd een heel beperkt aantal. Kijk maar eens tussen de uitverkoopjes.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.