Wat doet de Stamp Land manager zoal? Nou, soms allerlei dingen waar je niet zomaar aan denkt. Natuurlijk, we fotograferen albums, zetten ze in de winkel en pakken ze in om te verzenden. Core business heet dat. Maar verder? Geloof je me als ik zeg dat ik de afgelopen paar weken heel veel bezig ben geweest met het oplossen van problemen en met het me ergeren als dat niet snel lukt?

Geen problemen met onze klanten hoor. Dat zijn (vrijwel) allemaal lieve mensen met een stuk meer geduld dan ik bezit. Nee, het gaat om organisaties waar je mee te maken hebt, maar die voor jullie grotendeels onzichtbaar zijn. Zoals Photobucket. Dat is een website waar al onze produktfoto's op staan. Van daaruit worden ze dan "ingelezen" in de beschrijvingen in onze winkel. Dat Photobucket is nogal groot. Ze hebben, schrik niet, 100 miljoen gebruikers en er staan meer dan 10 miljard foto's op hun servers. Niet voor niets, want ze zijn erg goedkoop en gebruiksvriendelijk. Als het systeem het doet tenminste. En dat laatste is het afgelopen half jaar een probleem geworden. Er zijn mensen die denken dat ze te groot zijn voor de verouderde systemen en servers die ze gebruiken. Er zijn bijna dagelijks storingen en dat is natuurlijk heel lastig als je voor de verwerking van je foto's hiervan afhankelijk bent.

En wat gebeurt er denk je, als er een storing is? Stel dat van die 100 miljoen gebruikers 0,1% die dag een mail stuurt naar hun klantenservice. Dat zijn 100.000 klachten op 1 dag. Hoeveel mensen heeft Photobucket om die mails te beantwoorden? Nou, ik schat....... 2. Of ze moeten allemaal dezelfde naam hebben. Ik denk dat iedereen dan begrijpt dat het a) een week duurt voordat je mail beantwoord wordt, en b) je een standaardreactie ontvangt waaruit blijkt dat je mail helemaal niet gelezen is. Ik vermoed dat een computerprogramma een aantal woorden detecteert en aan de hand daarvan een antwoord uit een beschikbare lijst kiest en je dat mailt. Daar kom je dus geen steek verder mee. Afijn, over klantenservice van bedrijven hebben we al meer geschreven.

Een beetje verstandige ondernemer gaat dan op zoek naar een alternatief. Zo ook wij. Eén van de best bekendstaande alternatieven hebben we geprobeerd, een account aangemaakt en wat foto's geplaatst. We liepen tegen iets op wat vragen opriep. Dus een mail naar hun klantenservice gestuurd. Inmiddels is dat een week geleden en we hebben nog niets gehoord. We worden genegeerd. Die site gaan wij dus ook negeren.

Had ik het al gehad over pakketverzenders? Ook daar zijn we uren per week mee bezig. Pakketjes die vertraging oplopen, zoek raken, en meer. Daarover volgende maand wat details. 

Duidelijk mag zijn, dat we veel te veel tijd kwijt zijn met dingen waar jullie (over het algemeen) helemaal niets van merken. En zo hoort het ook. Jullie hoeven alleen maar in de winkel te kijken en te beslissen welk album je wel en niet wilt kopen. Wat een luxe! Geniet er van en bedenk dat er meer achter zit dan je wilt weten.

HEEL VEEL PLEZIER.

Wil je de vorige postzegelcolumns lezen? Klik dan bovenaan deze pagina (de derde regel van boven) op Nieuws Column. Daaronder staan de vorige columns opgenomen.